خدمات سخت افزار

خدمات فني و پشتيباني
امروزه با توجه به گستردگي استفاده از رايانه و تجهيزات آن در امور اداري و غير اداري مطمئناً مشكلات ناشي از خرابي اين تجهيزات نيز گسترده تر و پيچيده تر شده و از طرفي نيز به كار بردن اين تكنولوژي موجب عقب ماندن كارها با توجه به نياز يك مجموعه و مراجعه كنندگان آن مجموعه خواهد شد . پس مي طلبد با ديد وسيع و كار كارشناسي تجهيزات مورد نياز فراهم گردد . براي رفع جبران خسارت هاي ناشي از خرابي سيستم لازم است به سرعت تجهيزات معيوب بازسازي شده و مورد استفاده و بهره وري قرار گيرند ، يكي از موارد افزايش بهره وري ، پشتيباني مناسب و به موقع امكانات مي باشد كه شامل پشتيباني و نگهداري از سايت هاي كامپيوتري ، سيستم هاي سخت افزاري ، تعميرات تخصصي تجهيزات رايانه اي ( از قبيل پرينتر ، اسكنر ، يو پي اس ، سرور ، مانيتور ، مادر برد و … ) موجود در سازمان ها و شركت ها مي باشد .
حال با توجه به موارد بالا لازم است در مجموعه اي كه از تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري استفاده مي كنيم ، سرويس خدمات و پشتيباني مربوط به آن تجهيزات و امكانات را نيز از لحاظ صرف وقت و هزينه بررسي نماييم.
مطالعه و ماهيت خرابي هاي تجهيزات از دو لحاظ حائز اهميت مي باشد :
نخست اينكه يك ديدگاه كلي از تنوع و ماهيت خرابي هاي متحمل يك سيستم و همچنين تاثيرات مخرب آن دراختيار قرارمي دهد .
ثانياً مقدمه و فرصت اوليه اي را به وجود مي آورد تا عوامل خرابي تشخيص و امكان كنترل آنها فراهم گردد.
بدون ترديد افزايش بهره وری از معيارهاي اصلي و تعيين كننده جهت بقاي سازمان به حساب آمده و عامل مزيت محسوب مي گردد . تمام عناصر و اجزا سازمان به نوبه خود در موضوع به بهره وري بايد مشاركت موثر و فعالي داشته باشند . نقش استراتژيك سازمان نگهداري و تعميرات در دستيابي به هدف مورد نظر از دو بعد اصلي حائز اهميت مي باشد.
اولااز جهت كاهش هزينه ها ، به واسطه مديريت اثر بخش بر منابع شامل نيروي انساني ، انرژي ، قطعات يدكي ، پيمانكاران تعميراتي كه عمده اي از هزينه هاي نت مربوط به پايين بودن راندمان و به كار گيري غير موثر از منابع فوق مي باشد. كارشناسان بر اين باورند كه هزينه فوق يك سوم ازهزينه هاي نت را به خود اختصاص مي دهد. موضوع بسيار مهم و كليدي ديگر كه در اين طرح مورد توجه اصلي قرار مي گيرد بهبود در افزايش ظرافت و راندمان و آماده به كاري تجهيزات مي باشد .
ثانيااز جهت خرابي ، خرابي ها ضمن تحميل هزينه هاي عملياتي باعث عدم ارسال و تحويل به موقع مي گردد. خرابي ها براي يك شركت عواقب منفي بسيار بالايي را در بر خواهد داشت و عمدتاً بيكاري پرسنل ، هزينه هاي ناشي از تاخير در توزيع و تحويل به موقع كار ، هزينه هاي مربوط به انرژي و همچنين هزينه هاي مربوط به اضافه كاري جهت جبران كار از دست رفته را در بر خواهد داشت .
يك سازماندهي صحيح و عملي در اين زمينه بيش از پيش محسوس و الزام مي باشد. هدف اصلي يك نظام نگهداري و تعميرات ،ايجاد روش نظام مند براي كنترل وضعيت تجهيزات و دستگاه هاي موجود و بهينه سازي توانايي آن ها به منظور رسيدن به حداكثر كارايي و كاهش نرخ خرابي و از كار افتادگي مي باشد . از طريق افزايش آماده به كاري يا راندمان مديريت شركت به اين نتيجه مي رسد كه به منظور بالا بردن افزايش بهره وري و خدمات ، الزاماً نياز به انتخاب سياست گذاري جديد نيست .
مفهوم و علت خرابي
در دوره عمر تجهيزات ، فرايند كار به دلايل متعددي از كار افتاده و فرسوده خواهند شد و لازم است به نسبت افزايش عمر دستگاه بر سطح نگهداري و پشتيباني نيز افزوده گردد. اقدامات نگهداري باعث مي شود كه به دوره عمر تجهيزات اضافه شود و يا به عبارت ديگر در استهلاك و خرابي تاخير به وجود آيد. خرابي هاي يك سيستم به دلايل متعددي ممكن است اتفاق افتد. در بعضي از مواقع در نتيجه عدم به كار گيري درست تجهيزات و در بعضي مواقع به علت انجام تعميرات نادرست و در حالاتي ديگر به جهت شرايط محيطي مي باشد .
ازكار افتادگي زود رس ، از كار افتادگي شانسي يا اتفاقي و از كارافتادگي بر اثر فرسودگي و سايش سه حالت از كار افتادگي ماشين آلات مي باشد.
از كارافتادگي زود رس هنگامي كه دستگاه نو و از قابليت اطميناني بالايي برخوردار است رخ مي دهد و از جمله دلايل آن مي توان به موارد مشكلات كيفي مواد خام يا آموزش و تجربه كم و هم چنين به اشكالات نصب اشاره نمود .
در از كارافتادگي شانسي يا احتمالي تجهيز مطابق با توزيع مشخصي خراب نمي شود و در خلال عمر دستگاه شاهد از كارافتادگي هاي تصادفي مي باشد.
در حالت از كار افتادگي فرسايشي تجهيزات به جهت فرسودگي و سايش و همچنين بر اثر عدم رعايت نگهداري مناسب به طور مداوم تجهيزات خراب مي شوند . در چنين حالتي از كار افتادگي متناسب با زمان افزايش مي يابد .
استراتژي نگهداري و تعميرات
اهميت سيستم تعمير و نگهداری :
بطور خلاصه می توان اهداف برنامه ريزی سيستم تعمير و نگهداری را حفظ تداوم و بهره برداری از تجهيزات و جلوگيری از توقف پيش بينی نشده و انتخاب زمان مناسب برای تعمير و نگهداری دانست. با توجه به مراتب بالا دلايل اهميت سيستم تعمير و نگهداری عبارتند از :
الف) تعمير به موقع تجهيزات عمر آنها را افزايش میدهد.
ب) تعمير به موقع هزينه را کاهش می دهد.
ت) برقراری سيستم تعمير و نگهداری شرايط لازم برای کنترل هزينه ها را فراهم کرده و ابزار لازم را برای انجام صرفه جوئيها لازم در اختيار مديران
می گذارد .
ج) استفاده حداکثر از منابع موجود در سيستم و انجام صرفه جوئيها لازم در منابع از امتيازات داشتن يک سيستم تعمير و نگهداری است.
چ) برقراری سيستم تعمير و نگهداری درجه خودکار بودن را در سيستم افزايش میدهد که نهايتاً به تضمين بهره برداری از سيستم منجر می گردد .
ح) برنامه ريزی تعمير و نگهداری متضمن موجودی کافی و به موقع قطعات يدکی در انبار می باشد.
شرکت رایانه کاران با دربر داشتن متخصصین امر در این زمینه فعالیت گسترده داشته و آماده همکاری و ارائه مشاوره می باشد .

 

UA-108258999-1

پشتیبانی